Ökoporta - környezetbarát vendégfogadó

Mindkét vendégházunk 2010.szeptemberében elnyerte az Ökoporta minősítést!

Mi az Ökoporta?

• Olyan falusi szálláshely, amely kényelmes és jól felszerelt, szálláshelyként a 3, vagy 4 napraforgós minőségi kategóriába tartozik.
  • A szálláshely természetvédelmi értékek közelében fekszik, a vendégfogadó felkészült a környék látnivalóinak a bemutatására.
  • A szálláshely és környezete környezetbarát és hagyományőrző kialakítású, energia és víztakarékos, hulladékát komposztálja és szelektív módon gyűjti.
  • A vendégfogadók ragaszkodnak kulturális tradícióikhoz, őrzik a táji, termelési hagyományokat.
  • Helyi élelmiszer és/vagy kézműves termékeik vannak, amelyeket szívesen mutatnak be vendégeiknek, kóstoltatják meg a helyi ízeket.
  • A vendégfogadók ismerik a környék túraútvonalait, kulturális programjait, ezeket vendégeiknek is ajánlják.

természet élmény + helyi ízek és kultúra + vendégbarátság a falusi portán=Ökoporta

A „környezetbarát vendégház” minősítés új, vidéki turisztikai márkát hoz létre, olyat, amelyre alapozva hosszú távon növekedhet a minőségi falusi turizmusba bekapcsolódott szálláshelyek forgalma a Dél-Dunántúlon. Az ilyen jellegű, magánfogadókra alapozott ökoporta-rendszer a világban egyedülállónak számít. Elsődlegesen a régió védett területeihez (nemzeti parkokhoz, tájvédelmi körzetekhez, természetvédelmi területekhez) kapcsolódó települések szolgáltatóit vonták be. Olyanokat, akik minősített falusi turizmus szálláshellyel rendelkeznek, illetve már bejegyzett falusi és agro-turisztikai szolgáltatók.

Mi ezt tesszük mint Ökoporta:

• babas_szerkovek1A vendégházaink négy napraforgós minősítéssel rendelkeznek s a Jakab-hegy természetvédelmi terület lábánál találhatók. Mecsek hegység számos részére séta- és túraútvonalat tudunk javasolni, vendégeinknek.
  • Vendégházainkat hagyományos anyagok (vályog, fa nyílászárók) felhasználásával újítottuk fel. A ház környezetét és udvarát, - mely madárbarát kert minősítéssel is rendelkezik- utcafronti részét hagyományosan rózsákkal és helyi vöröskővel díszítettük az udvart madarak fészkelésére alkalmas növényekkel ültettük be a fákra madárodukat helyeztünk el.
  • A vendégházainkban energiatakarékos égőket használunk, víztakarékos csaptelepeket szereltünk fel.
  • Környezetbarát tisztítószereket használunk, a textiliákat mosószódával és mosódióval mossuk, ecetsavval öblítjük, és nagynyomású gőzzel fertőtlenítjük és vasaljuk.
  • A házakban tiszta fa bútorok vannak tradicionális parasztbútorok képezik a berendezést, a modern pozdorja bútorokat mesze elkerüljük, a padlózat, fa vagy kerámia, padlószőnyeg nincs nálunk.
  • A szemetet szelektíven gyűjtjük, azok elszállításáról magunk gondoskodunk, mivel a Biokom ömlesztve szállít el mindent. Az öntözéshez esővizet gyűjtünk és a szerves hulladékot a kertben komposztáljuk.
  • 025A reggelit és a vacsorát nagyrészt saját termesztésű biozöldségekből és gyümölcsökből állítjuk elő, s ha egyik reggel nem hallod kakasunkat kukorékolni , akkor a fazékban keresd, mert levágtuk. Amit nem tudunk megtermelni azt a piacon szerezzük be. Biosajtot a híres biogazdásztól Méhesi Melis Zoltántól (Méhesi Biogazdaság Mozsgó) vásároljuk. Lekvárokat, szörpöket aszalványokat magunk készítünk saját gyümölcsből és virágból. A fűszerek nagy részét is magunk termesztjük fűszerkertünkben, a konyhában sózáshoz tiszta NaCl-t használunk! Elsősorban gyógynövényekkel gyógyulunk nagy példaképünk és gyógyítónk Gyuri bácsi (www.gyorgytea.hu). Minden reggel gyógyteával kezdjük a napot Gyuri bácsi naptára szerint, melybe a vendégek is bekapcsolódhatnak. A tésztaételekhez a tésztát magunk készítjük és szárítjuk.
  • Az ételek nagy részét kemencében, Józsa János erdélyi  mesternél készült (www.keramia.ro) és Mezei Ottó kárászi kerámikus által készített cserépedényekben vagy öntöttvas edényben, vastepsiben készítjük. Ha a konyhában főzünk Zepter edényt használunk.
  • Az ételek, italok készítéséhez fordított ozmózisos eljárással tisztított vizet használunk. Mivel ahogy tanultuk: a víz íztelen, szintelen, szagtalan folyadék! (www.kristalytisztaviz.hu)
  • 12A házakat kemencével fűtjük és kemencében sütünk, főzünk, mivel ez így a leggazdaságosabb, a legbarátságosabb és nekünk és a környezetünknek a legjobb (www.kemenceepites.hu).
    Természetes anyagból természeteset!
  • Vendégek részére bemutatjuk a kenyértészta készítését, dagasztást, a kemence használatához szükséges eszközöket a kenyérlángos- és a kenyér sütését. Rétes sütéskor a vendégek bekapcsolódhatnak a rétes nyújtásába, töltésébe és ha kész annak kóstolásába is. Csipkeverés, tojásfestés, gyöngyhorgolás rejtelmeibe is betekintést lehet nyerni.
  • Saját készítésű szappant használunk mosáshoz és tisztálkodáshoz.
Darányi Ignác Terv logó LEADER logó Új Magyarország Vidékfejlesztési Program logó Európai Unió logó